Τη νέα πραγματικότητα που έχει γεννήσει η πανδημία του COVID-19, μας περιγράφει στη συνέντευξη που ακολουθεί η Επικεφαλής του Τμήματος Ερευνών στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά της Rabobank, κα Cindy Van Rijswick, όπως αυτή αντικατοπτρίζεται μέσα από τις μεταφορές των φρέσκων φρούτων και λαχανικών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τις καθυστερήσεις στην παράδοση των προϊόντων, αλλά και τις αυξήσεις τιμών σε αρκετούς τομείς.
Κυρία Van Rijswick, από την έναρξη της πανδημίας του COVID-19, οι μεταφορές των φρέσκων φρούτων και λαχανικών αντιμετωπίζουν αρκετές δυσκολίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση στον ευρωπαϊκό κλάδο των logistics, λίγες εβδομάδες πριν την εορταστική περίοδο;
Όντως, τα προβλήματα στον κλάδο των logistics έγιναν ορατά σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες από την έναρξη της πανδημίας μέχρι σήμερα, ωστόσο θα έλεγα ότι έχουν εξομαλυνθεί την τρέχουσα περίοδο. Η χώρα που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες στον κλάδο των μεταφορών των φρέσκων φρούτων και λαχανικών, είναι αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου.
Με εξαίρεση τη χώρα του Ηνωμένου Βασιλείου, παρατηρείτε καθυστερήσεις στη μεταφορά των φρέσκων φρούτων και λαχανικών στην υπόλοιπη Ευρώπη;
Όχι τόσες όσες θα περίμενε κανείς, δεδομένης της κατάστασης. Ακόμα και οι υπερπόντιες μεταφορές, όπως για παράδειγμα οι εισαγωγές blueberries από το Περού στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, κυλούν ομαλά. Δεν παρατηρούνται καθυστερήσεις, ωστόσο, το κύριο ζήτημα που μας απασχολεί είναι η αύξηση των τιμών σε πολλούς τομείς, όπως η ενέργεια, η συσκευασία, τα σκευάσματα φυτοπροστασίας κ.ά. Επίσης, εκτιμούμε ότι θα αυξηθούν και τα εργατικά κόστη μέσα στην ερχόμενη χρονιά. Σε καταναλωτικό επίπεδο, θα σημειωθεί αύξηση του πληθωρισμού στα τρόφιμα μέσα στο 2022 και κατά συνέπεια το εργατικό δυναμικό θα απαιτήσει αύξηση μισθών. Οπότε, αν οι μισθοί αυξηθούν, τότε θα αυξηθούν με τη σειρά τους και τα επιχειρησιακά κόστη. Παράλληλα, θα επέλθει αύξηση και στα εργατικά κόστη, όχι μόνο ως λογικό επακόλουθο του πληθωρισμού, αλλά και λόγω της έλλειψης εργατών γης και οδηγών φορτηγών σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη.

Οι εμπορικοί κύκλοι διατείνονται ότι εξακολουθεί να υφίσταται υποκατανάλωση στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ασπάζεστε αυτήν την άποψη;
Κοιτάξτε, με τον COVID-19 γεννήθηκε μία νέα πραγματικότητα για όλους μας, η οποία έχει δύο όψεις, διαφορετικές για το διακινητή και τον καταναλωτή. Κι αυτό γιατί, αν παρατηρήσουμε τη νέα αυτήν πραγματικότητα από την πλευρά του καταναλωτή, θα δούμε ότι η κατανάλωση των φρέσκων φρούτων και λαχανικών στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης είναι κατά κύριο λόγο αυξημένη. Αυτό συμβαίνει επειδή η πλειοψηφία των καταναλωτών περνάει πλέον περισσότερο χρόνο στο σπίτι και κατά συνέπεια ασχολείται περισσότερο από πριν με την παρασκευή γευμάτων, αγοράζοντας μεγαλύτερες ποσότητες φρούτων και λαχανικών. Από την άλλη, τα συνεχόμενα lockdowns της περασμένης διετίας, αλλά και η αύξηση των κρουσμάτων την τρέχουσα περίοδο, κρατούν τους πολίτες μακριά από την εστίαση, με αποτέλεσμα να παρατηρείται μείωση των πωλήσεων στον κλάδο HORECA σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν. Συμπερασματικά, μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι οι συνολικές πωλήσεις των λαχανικών είναι περισσότερες από τις αντίστοιχες των φρούτων στη μετά-COVID-19 εποχή.
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την κατανάλωση των φρέσκων φρούτων και λαχανικών κατά τη διάρκεια των φετινών εορτών;
Εάν τα μέτρα προστασίας από τον COVID-19 δεν γίνουν πιο αυστηρά το προσεχές διάστημα και ο τομέας της εστίασης παραμείνει ανοιχτός, τότε η ανάγκη των πολιτών να γευματίσουν σε κάποιο εστιατόριο θα είναι μεγαλύτερη από το να παραμείνουν στο σπίτι. Κατά συνέπεια, θα κινηθεί ανοδικά ο τομέας της εστίασης και θα μειωθούν ελαφρώς οι λιανικές πωλήσεις φρούτων και λαχανικών, σε σύγκριση πάντα με τις περυσινές εορτές.
Ποιες κατηγορίες προϊόντων θα προτιμήσει φέτος ο Ευρωπαίος καταναλωτής;
Αναμφισβήτητα, τα προϊόντα εκείνα που δεν καταναλώνει σε μεγάλες ποσότητες τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου. Ειδικά μετά από μία τόσο δύσκολη χρονιά, γεμάτη περιορισμούς, η πλειοψηφία των καταναλωτών που θα παρασκευάσουν τα χριστουγεννιάτικα μενού μόνοι τους, θα δώσουν έμφαση στις διαφορετικές γεύσεις, όπως εκείνες των berries, των αβοκάντο και των μάνγκο. Βέβαια, αν σημειωθεί αύξηση των τιμών το προσεχές διάστημα, τότε τα πράγματα θα αλλάξουν, οπότε ίσως οι καταναλωτές αναγκαστούν να στραφούν σε πιο οικονομικά προϊόντα.