spot_img
spot_img

75% το μερίδιο της ελληνικής κονσέρβας ροδάκινου στη Νότια Κορέα

Σταθερά ανοδική πορεία απολαμβάνουν οι ελληνικές κονσέρβες ροδάκινου στη Νότια Κορέα καταλαμβάνοντας μερίδιο της τάξης του 75% στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με την «Έρευνα Αγοράς Κονσέρβας Ροδάκινου 2021» που δημοσίευσε το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Σεούλ, η Ελλάδα έχει όλες τις προϋποθέσεις να κυριαρχήσει στην κορεατική αγορά κονσέρβας ροδάκινου και κατά τα προσεχή χρόνια.

Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι  έχουν τεθεί στο περιθώριο οι παραδοσιακές ανταγωνίστριες χώρες  όπως η Κίνα, η Νότια Αφρική, η Χιλή και η Ταϊλάνδη. Ακόμα και κατά την διάρκεια της παγκόσμιας  πανδημίας δεν επηρεάστηκε καθόλου η δυναμική αυτή. Πιο συγκεκριμένα, κατά το 2020, οι ελληνικές εξαγωγές σημείωσαν ιστορικά υψηλά των 6.400 τόνων αξίας 7,15 εκ. $ Η.Π.Α. (αύξηση 40,9% σε σχέση με το 2019).

Μηδενισμός εισαγωγικού δασμού

Πρόδρομος των προαναφερόμενων θετικών εξελίξεων, αποτέλεσε ο σταδιακός μηδενισμός του εισαγωγικού δασμού για τις ελληνικές κονσέρβες ροδάκινου, στο πλαίσιο της Συμφωνίας Ελευθέρου Εμπορίου Ε.Ε.- Ν. Κορέας, ο οποίος  είχε εξαιρετικά ευνοϊκές συνέπειες για τις ελληνικές εξαγωγές.

Από την 1η Ιουλίου του 2011 τέθηκε σε ισχύ η «Συμφωνία Ελευθέρων Συναλλαγών μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Δημοκρατίας της Κορέας», η οποία, για τις κονσέρβες ροδάκινου προέβλεπε σταδιακή κατάργηση του βασικού εισαγωγικού δασμού του 50% σε οκτώ ισόποσες ετήσιες δόσεις. Κατά συνέπεια, οι ελληνικές κονσέρβες ροδάκινου εισέρχονται αδασμολόγητα στην Κορέα από το 2018.

Εγχώρια αγορά και ανταγωνισμός 

Οι ελληνικές κονσέρβες ροδακίνων είναι ένα πολύ ενδιαφέρον προϊόν για τη Νότιο Κορέα, καθώς αρέσει πολύ στο Κορεατικό κοινό και καταναλώνεται ευρέως, ενώ ουσιαστικά δεν υφίσταται εγχώρια παραγωγή και οι ανάγκες καλύπτονται από τις εισαγωγές. Στη Νότιο Κορέα, το προϊόν πωλείται με τη μορφή του private label και στην αγορά κυριαρχούν οι συσκευασίες των 400 και, δευτερευόντως, των 820 γραμμαρίων. Κυκλοφορούν και συσκευασίες των 3 και 3,6 κιλών για χρήση εστιατορίου.

Η Ελλάδα πραγματοποιούσε αξιόλογες εξαγωγές έως το 2005-2007, αλλά στη συνέχεια δέχτηκε ασφυκτικές πιέσεις από την Κίνα και την Ταϊλάνδη. Το 2010 οι εξαγωγές ήταν μηδενικές μέχρι να ανατραπεί τη κατάσταση το 2011 με τη «Συμφωνία Ελευθέρου Εμπορίου Ε.Ε.- Ν. Κορέας». Όσον αφορά τον ανταγωνισμό, η Κίνα ακολουθεί σταθερά πτωτική πορεία, καθώς δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την Ελλάδα ούτε σε ποιότητα ούτε –πλέον- σε τιμή, αφού υποχρεούται να πληρώνει ολόκληρο τον εισαγωγικό δασμό του 50%. Διατηρεί ένα μικρό και συρρικνούμενο μερίδιο αγοράς της τάξης του 6,3%, το οποίο κυρίως αφορά κατεψυγμένα ροδάκινα που εισέρχονται στην Κορέα και συσκευάζονται εδώ. Η Νότιος Αφρική έχει ουσιαστικά βγει εκτός αγοράς, καθώς διαθέτει μεν υψηλή ποιότητα, αλλά η τιμή παραγωγού είναι υψηλότερη από την ελληνική και ταυτόχρονα το προϊόν υφίσταται τον εισαγωγικό δασμό 50%, καθώς η χώρα δεν έχει συνάψει συμφωνία ελευθέρου εμπορίου με τη Νότιο Κορέα.

Με την σειρά της, η Χιλή έχει βγει τελείως εκτός αγοράς διότι, παρά την Συμφωνία Ελευθέρων Συναλλαγών που έχει με την Κορέα, η ποιότητα του προϊόντος είναι σαφώς κατώτερη της ελληνικής. Η Ταϊλάνδη, παρότι εμφανίζει αξιόλογες εξαγωγές προς την Κορέα (31,5% της αγοράς) δεν έχει πραγματικά δική της παραγωγή ροδακίνων. Πρόκειται στην ουσία για ροδάκινα πρωτίστως από την Ελλάδα και, δευτερευόντως, από την Κίνα, τα οποία εισάγονται μεταποιημένα και συσκευασμένα στην Κορέα από την εταιρεία Dole. Περιορισμένες εισαγωγές παρατηρούνται από την Γαλλία (747 χιλ. $ Η.Π.Α.), την Ισπανία (690 χιλ. $ Η.Π.Α.) και την Ιταλία (322 χιλ. $ Η.Π.Α.).

Εμπόδια προς αντιμετώπιση

Παρόλο που η Ελλάδα διατηρεί κυρίαρχη θέση στην αγορά κονσερβών ροδάκινου στη Νότια Κορέα, είναι σημαντική η επίλυση ορισμένων προβλημάτων. Το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ελληνικές εξαγωγές είναι η έλλειψη ενίοτε επαρκούς αριθμού εισερχόμενων στην χώρα μας κοντέηνερς για να εξυπηρετήσουν τις εξαγωγικές μας ανάγκες, και βέβαια η μεγάλη άνοδος των θαλάσσιων ναύλων μεταφοράς λόγω πανδημίας, καθώς πρόκειται για προϊόν με χαμηλά περιθώρια κέρδους στο οποίο η συνολική κερδοφορία συναρτάται άμεσα από τον όγκο των εξαγωγών.

Προκειμένου να ισχυροποιηθεί περαιτέρω η θέση μας στην εδώ αγορά, απαιτείται η δραστηριοποίηση περισσότερων ελληνικών εταιρειών του κλάδου, οι οποίες, με το σταδιακό μετά πανδημίας άνοιγμα της χώρας, θα πρέπει να αποστέλλουν τους διευθυντές εξαγωγών τους στην Κορέα τουλάχιστον δύο φορές ετησίως προκειμένου να διερευνήσουν την αγορά και να πραγματοποιήσουν στοχευμένες επιχειρηματικές συναντήσεις με την αρωγή και του Γραφείου ΟΕΥ Σεούλ. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει φυσικά να αποδίδεται επίσης στην εξασφάλιση αυστηρών διαδικασιών ποιοτικού ελέγχου και στην αποφυγή αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των ελληνικών εταιρειών εις βάρος της ομολογουμένως υψηλότατης ποιότητας του προϊόντος και της αντίστοιχης εκτίμησης που χαίρει στην απαιτητική κορεατική αγορά.

spot_img

Διαβάστε επίσης

Σχετικά Άρθρα

spot_img