spot_img

Στατιστικά στοιχεία εξαγωγών φρούτων και λαχανικών, 14.1.2022

Το ΥΠ.Α.Α.Τ. δημοσίευσε τα στοιχεία των εξαγωγών φρέσκων φρούτων και λαχανικών για την 14η Ιανουαρίου 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο ειδικός σύμβουλος του Incofruit Hellas, κ. Γιώργος Πολυχρονάκης, προέβη στον παρακάτω σχολιασμό:

H εξαγωγή επιτραπέζιων σταφυλιών ανέρχεται σε 60.977 τ. (-16% σε σχέση με την περασμένη σεζόν). Η εκστρατεία των επιτραπέζιων σταφυλιών ολοκληρώθηκε και η αξιολόγηση της εκστρατείας ήταν προβληματική για τις κύριες ποικιλίες αλλά θετική ως προς τις επιδόσεις των νέων ποικιλιών δείχνοντας τον δρόμο για την επίσπευση υλοποίησης προγράμματος αναδιάρθρωσης των καλλιεργειών.

Συνεχίστηκε  η εξαγωγή πορτοκαλιών και μανταρινιών. Η εκστρατεία του 2021/22 χαρακτηρίζεται από λιγότερους όγκους και χαμηλές τιμές, πολύ κάτω από το κόστος. Η εκπληκτική αύξηση του κόστους των πρώτων υλών (κόστος ενέργειας, συσκευασία, μεταφορά) γονατίζει τόσο τους παραγωγούς όσο και το εμπόριο. Για τα πορτοκάλια και την νέα χρονιά η ροή εξαγωγών είναι χαμηλή, η ζήτηση είναι χαμηλότερη, η κατανάλωση και οι τιμές πιέζονται ακόμη περισσότερο λόγω αυξημένων πωλήσεων ισπανικών προϊόντων στις χώρες της Βαλκανικής και από την υπερπροσφορά σε χαμηλές τιμές από την Τουρκία. Για τα μανταρίνια η ζήτηση παραμένει σταθερή.

Συνεχίζονται με χαμηλούς ρυθμούς οι εξαγωγές μήλων και από 1/9-14/1/22 η εξαγωγή τους ανέρχεται σε 31.179 τόνους  (-26,5% σε σχέση με πέρυσι).

Από 1/9/2021 έως και 14/1/2022 οι αναγγελίες φορτίων που καταχωρήθηκαν στο ΜΕΝΟ για εξαγωγή-διακίνηση ακτινιδίων αφορούσαν 101.518 τόνους, αυξημένες κατά 8,7% εκ των οποίων προς εκτός ΕΕ Χώρες 28.526 τόνοι, ήτοι 27,5% του συνόλου έναντι 24.798 τόνων πέρυσι. 

Η μειωμένη παραγωγή χειμερινών φρούτων και λαχανικών, λόγω καιρικών συνθηκών, η έλλειψη εργατικών χεριών τόσο στο στάδιο της συγκομιδής όσο και της συσκευασίας σε συνδυασμό με το κόστος στις μεταφορές εξαιτίας αύξησης της τιμής των καυσίμων όσο και των ναύλων των πλοίων δημιουργούν προβλήματα στην ομαλή εμπορική πορεία. Προς τούτο πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη του Συνδέσμου μας με το ΥΠΑΑΤ κατά την οποία ανεπτύχθησαν τα προβλήματα και προτάθηκαν λύσεις προς επίλυσή τους.

Συνέπειες Brexit

Παρατηρούνται καθυστερήσεις στο Γαλλικό λιμάνι του Καλαί σε έμφορτα φορτηγά με εμπορεύματα για το Ηνωμένο Βασίλειο προσπαθώντας να περάσουν από τους Τελωνειακούς ελέγχους, προκαλώντας καθυστερήσεις στις παραδόσεις, οι οποίες στους νέους κανόνες που τέθηκαν σε ισχύ στις αρχές Ιανουαρίου.  Οι ειδικοί του κλάδου κατηγορούν για αυτή τη διαταραχή στην «τρομερή» νέα γραφειοκρατία του Brexit.

Οι τελωνειακοί εμπειρογνώμονες είπαν ότι τα προβλήματα οφείλονται εν μέρει στο νέο σύστημα πληροφορικής της βρετανικής κυβέρνησης, πράγμα που σημαίνει ότι όλες οι εισαγωγές από την Ε.Ε. πρέπει να διεκπεραιώνονται χρησιμοποιώντας την Υπηρεσία Μετακίνησης Οχημάτων Εμπορευμάτων (GVMS) που διαχειρίζεται η HMRC.

Από 1/7/2022 τα ζωικά και φυτικά προϊόντα, όπως τα φρούτα και λαχανικά που εισάγονται στο Η.Β από την Ε.Ε., θα χρειάζονται υγειονομικά πιστοποιητικά εξαγωγής και θα μπορούσαν να σταματήσουν στα σύνορα για δαπανηρούς ελέγχους. Οι επιχειρήσεις που εισάγουν αγαθά από την Ε.Ε. θα  αντιμετωπίσουν επιπλέον χρεώσεις με την εισαγωγή του επόμενου επιπέδου ελέγχων, προσθέτοντας περισσότερη γραφειοκρατία και κόστος στις εισαγωγές.

Διαβάστε επίσης

Σχετικά Άρθρα