Με Κοινή Υπουργική Απόφαση, που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ, καθορίζονται οι δικαιούχοι και οι προϋποθέσεις χορήγησης κρατικών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας, οι λεγόμενες και de minimis, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1407/2013, για μεταποιητικές και εμπορικές επιχειρήσεις που ασχολούνται με σουλτανίνα και κορινθιακή σταφίδα.
Αναλυτικότερα, στην εν λόγω ΚΥΑ, μεταξύ άλλων, αναφέρονται τα εξής:
Δικαιούχοι
Δικαιούχοι κρατικής ενίσχυσης στο πλαίσιο της παρούσας είναι:
Α) Ανώνυμες εταιρικές συμπράξεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μεταποίησης και εμπορίας σουλτανίνας σταφίδας και
Β) εγκεκριμένες μεταποιητικές επιχειρήσεις κορινθιακής σταφίδας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 3 και στο άρθρο 8 της υπουργικής απόφασης 1571/62616/2017 (Β’ 2083), οι οποίες διατηρούσαν μεγάλα αποθέματα σταφίδας τα οποία δεν είναι δυνατό να διακινηθούν στην αγορά λόγω μεγάλης υποβάθμισης της ποιότητας του προϊόντος.
Πεδίο εφαρμογής
Στο πλαίσιο της παρούσας απόφασης οι ενισχύσεις χορηγούνται με βάση τον Καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 1407/2013:
Δεν δύνανται να χορηγηθούν ενισχύσεις:
1. Το ύψος των οποίων καθορίζεται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των προϊόντων που αγοράζονται ή διατίθενται στην αγορά.
2. Όπου η ενίσχυση συνοδεύεται από την υποχρέωση απόδοσης της εν μέρει ή εξ ολοκλήρου σε πρωτογενείς παραγωγούς.
3. Για δραστηριότητες που σχετίζονται με τις εξαγωγές προς τρίτες χώρες ή προς τα κράτη μέλη, ιδίως δε ενισχύσεις που συνδέονται άμεσα με τις εξαγόμενες ποσότητες με τη δημιουργία και λειτουργία δικτύου διανομής ή με άλλες τρέχουσες δαπάνες συνδεόμενες με εξαγωγικές δραστηριότητες.
4. Που χορηγούνται υπό τον όρο της χρησιμοποίησης εγχώριων προϊόντων αντί των εισαγόμενων.
5. Σε περιπτώσεις επιχειρήσεων με μικτή δραστηριότητα (δηλ. επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε επιλέξιμους και μη επιλέξιμους προς ενίσχυση τομείς) υποχρεούνται σε διακριτή λογιστική παρακολούθηση κατά την παρ. 2 του άρθρου 1 του Καν. 1407/2013).
Όροι και ύψος ενίσχυσης
1. Δικαιούχοι κρατικής ενίσχυσης στο πλαίσιο της παρούσας είναι:
Α) Ανώνυμες εταιρικές συμπράξεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μεταποίησης και εμπορίας σουλτανίνας σταφίδας οι οποίες είναι εγγεγραμμένες στο μητρώο αγροτικών συνεταιρισμών, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της υπό στοιχεία 2206/89750/2020 υπουργικής απόφασης «Μορφή, περιεχόμενο, διαδικασία τήρησης, εγγραφής, διαγραφής κ.λπ. από το Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών» (Β’ 1259).
Β) Εγκεκριμένες μεταποιητικές επιχειρήσεις κορινθιακής σταφίδας, οι οποίες, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 1571/62616/2017 υπουργική απόφαση (Β’ 2083), παρέλαβαν κατά το έτος 2021 μειωμένες ποσότητες κορινθιακής σταφίδας συγκριτικά με το έτος 2020, κατά το οποίο έπρεπε να έχουν παραλάβει τουλάχιστον 1200 τόνους κορινθιακής σταφίδας.
2. Το ύψος ενίσχυσης που θα λάβουν βάσει της παρούσας οι δυνητικοί δικαιούχοι του άρθρου 2 δεν υπερβαίνει το ποσό των 200,000 ευρώ ανά επιχείρηση.
3. α) Οι Δικαιούχοι θα πρέπει να μην έχουν λάβει οι ίδιοι ή επιχείρηση δυνάμενη να λογισθεί ενιαία με αυτούς, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 του Καν. (ΕΕ) αριθ. 1407/2013, κατά το τρέχον έτος και τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη ενισχύσεις ήσσονος σημασίας το ύψος των οποίων, συμπεριλαμβανόμενης της χορηγούμενης με την παρούσα, υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ.
Το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται ανά κράτος μέλος σε μία ενιαία επιχείρηση που εκτελεί οδικές εμπορευματικές μεταφορές για λογαριασμό τρίτων δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 100 000 ευρώ σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών. Αυτές οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για την απόκτηση οχημάτων οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
β) Εάν μια επιχείρηση εκτελεί οδικές εμπορευματικές μεταφορές για λογαριασμό τρίτων, και ασκεί και άλλες δραστηριότητες για τις οποίες ισχύει το ανώτατο όριο των 200 000 ευρώ, θα ισχύει το ανώτατο όριο των 200 000 ευρώ για την επιχείρηση, με την προϋπόθεση ότι το οικείο κράτος μέλος μεριμνά, με κατάλληλα μέσα όπως ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων ή η διάκριση των στοιχείων του κόστους, ούτως ώστε η στήριξη της δραστηριότητας των οδικών εμπορευματικών μεταφορών να μην υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ και να μη χρησιμοποιείται ενίσχυση ήσσονος σημασίας για την απόκτηση οχημάτων οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
γ) Η ενίσχυση ήσσονος σημασίας θεωρείται ότι χορηγείται κατά τον χρόνο παραχώρησης στην οικεία επιχείρηση του έννομου δικαιώματος λήψης της ενίσχυσης σύμφωνα με το εφαρμοστέο εθνικό νομικό καθεστώς ανεξάρτητα από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης ήσσονος σημασίας στην επιχείρηση.
δ) Τα ανώτατα όρια που προβλέπονται στο σημείο α ισχύουν ανεξαρτήτως της μορφής της ενίσχυσης ήσσονος σημασίας ή του επιδιωκόμενου στόχου και του κατά πόσον η ενίσχυση που χορηγείται από το οικείο κράτος μέλος χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει με πόρους ενωσιακής προέλευσης. Η χρονική περίοδος των τριών οικονομικών ετών καθορίζεται με βάση το οικονομικό έτος όπως αυτό εφαρμόζεται από την οικεία επιχείρηση στο εκάστοτε κράτος μέλος.
ε. Για τους σκοπούς των ανώτατων ορίων που καθορίζονται στο σημείο α οι ενισχύσεις εκφράζονται ως επιχορήγηση σε μετρητά. Σε όλες τις περιπτώσεις χρησιμοποιούνται ακαθάριστα ποσά, δηλαδή πριν αφαιρεθεί ο οποιοσδήποτε φόρος ή άλλη επιβάρυνση. Εάν η ενίσχυση χορηγείται με μορφή άλλη από την επιχορήγηση, ως ποσό της ενίσχυσης λογίζεται το ακαθάριστο ισοδύναμο επιχορήγησής της.
Οι ενισχύσεις που καταβάλλονται σε δόσεις ανάγονται στην αξία τους κατά το χρόνο της χορήγησής τους. Το επιτόκιο που χρησιμοποιείται για την αναγωγή είναι το προεξοφλητικό επιτόκιο που ισχύει κατά τον χρόνο χορήγησης της ενίσχυσης.
στ) Όταν σημειωθεί υπέρβαση του σχετικού ανώτατου ορίου που ορίζεται στο σημείο α με τη χορήγηση νέας ενίσχυσης ήσσονος σημασίας, κανένα τμήμα της εν λόγω νέας ενίσχυσης δεν δύναται να υπαχθεί στο ευεργέτημα του παρόντος κανονισμού.
ζ) Σε περίπτωση συγχωνεύσεων ή εξαγορών, όλες οι προηγούμενες ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που έχουν ήδη χορηγηθεί σε οποιαδήποτε από τις συγχωνευόμενες επιχειρήσεις λαμβάνονται υπόψη για να προσδιοριστεί κατά πόσο η νέα ενίσχυση ήσσονος σημασίας στη νέα ή στην εξαγοράζουσα επιχείρηση υπερβαίνει το σχετικό ανώτατο όριο. Οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που είχαν χορηγηθεί νομίμως πριν από τη συγχώνευση ή την εξαγορά παραμένουν νόμιμες.
η) Αν μια επιχείρηση διασπαστεί σε δύο ή περισσότερες χωριστές επιχειρήσεις, η ενίσχυση ήσσονος σημασίας που χορηγήθηκε πριν από τη διάσπαση καταλογίζεται στην επιχείρηση που έλαβε αυτή την ενίσχυση, η οποία είναι κατά κανόνα η επιχείρηση που ανέλαβε τις δραστηριότητες για τις οποίες χρησιμοποιήθηκε η ενίσχυση ήσσονος σημασίας. Εάν ο εν λόγω καταλογισμός δεν είναι δυνατός, οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας πρέπει να κατανέμονται αναλογικά με βάση τη λογιστική αξία των ιδίων κεφαλαίων των νέων επιχειρήσεων κατά την πραγματική ημερομηνία της διάσπασης.
Για όλα τα ανωτέρω οι δικαιούχοι προσκομίζουν υπεύθυνη δήλωση σύμφωνα με το Παράρτημα της παρούσας.
4. Το ποσό της ενίσχυσης κάθε δικαιούχου προκύπτει από τη διαίρεση των 600.000 € της περ. 16 του προοιμίου με τον συνολικό αριθμό δικαιούχων.
Χρηματοδότηση
1. Η δαπάνη που προκύπτει από την εφαρμογή της παρούσας απόφασης βαρύνει τον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ), μετά την έκδοση χρηματικού εντάλματος σε βάρος των πιστώσεων του ΑΛΕ 2390901002 του Ε.Φ. 1029-501-0000000 του προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων οικονομικού έτους 2022 με δικαιούχο τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
2. Τυχόν αδιάθετα υπόλοιπα από τη πίστωση της παρ. 1 επιστρέφεται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στον κρατικό προϋπολογισμό (Α.Λ. Εσόδου 159078900 Λοιπές επιστροφές ποσών).
Διαδικασία Πληρωμής-Έλεγχος
1. Αρμόδιος φορέας για την χορήγηση της κρατικής ενίσχυσης ήσσονος σημασίας (de minimis» στον γεωργικό τομέα) της παρούσης είναι ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), ο οποίος ενημερώνει με κάθε πρόσφορο μέσο τους δυνητικούς δικαιούχους του άρθρου 2, για το ποσό της κρατικής ενίσχυσης που θα λάβουν εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις του Καν. (ΕΕ) αριθ. 1407/2013 της Επιτροπής και ότι η ενίσχυση θεωρείται ήσσονος σημασίας με παραπομπή στον κανονισμό.
2. Κάθε δικαιούχος που θα ενημερωθεί σχετικώς από τον ΟΠΕΚΕΠΕ οφείλει να προσκομίσει την υπεύθυνη δήλωση του παραρτήματος για την ακρίβεια των προσωπικών του στοιχείων, της επιχείρησης που εκπροσωπεί και τις δραστηριότητες της καθώς και για τη μη σώρευση ήδη χορηγημένων ενισχύσεων, μέσα στο χρονικό όριο των δέκα(10) ημερολογιακών ημερών.
3. Κάθε Υπηρεσία και εποπτευόμενος φορέας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων υποχρεούται να θέτει στη διάθεση του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. τις βάσεις δεδομένων που τηρεί με όλες τις πληροφορίες και τα αναγκαία στοιχεία, προκειμένου να πραγματοποιούνται οι απαραίτητοι διασταυρωτικοί μηχανογραφικοί έλεγχοι καθώς και να καθορίζονται οι εν δυνάμει δικαιούχοι.
4. Η Διεύθυνση Πληροφορικής του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.:
α) Ενημερώνει τους εν δυνάμει δικαιούχους για το ποσό της κρατικής ενίσχυσης που τους χορηγήθηκε μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
β) Πραγματοποιεί διασταυρωτικούς ελέγχους σχετικά με άλλες ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που έλαβαν οι ίδιοι ή επιχείρηση δυνάμενη να λογισθεί ενιαία με αυτούς σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 του Καν. (ΕΕ) αριθ. 1407/2013, κατά το τρέχον έτος και τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη, ώστε να εξακριβωθεί ότι με την είσπραξη της νέας ενίσχυσης, το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας δεν θα υπερβεί το ανώτατο ατομικό όριο των 200.000 ευρώ σε κυλιόμενη περίοδο τριών ετών σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 2 του ανωτέρω Κανονισμού.
Όταν σημειωθεί υπέρβαση του ανωτάτου ατομικού ορίου με τη χορήγηση νέας ενίσχυσης ήσσονος σημασίας, κανένα τμήμα της εν λόγω νέας ενίσχυσης δεν δύναται να υπαχθεί στο ευεργέτημα του παρόντος κανονισμού.
γ) Πραγματοποιεί διασταυρωτικούς ελέγχους σχετικά με άλλες ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που έχουν χορηγηθεί στην οικεία επιχείρηση βάσει άλλων Κανονισμών για ενισχύσεις ήσσονος σημασίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 5 και 6 παρ. 1 του Καν. (EE) αριθ. 1407/2013.
5. Η Διεύθυνση Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς Τμήμα Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ προβαίνει στην αναγνώριση και εκκαθάριση της δαπάνης και διαβιβάζει σχετικό φάκελο πληρωμής στην Δ/νση Πληρωμών.
6. Η Διεύθυνση Πληρωμών του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. προβαίνει:
– στην έκδοση εντολής πληρωμής και
– στην αποστολή μαγνητικού αρχείου στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα για την πίστωση των ατομικών τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων.
7. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε υποχρεούται να θέτει στη διάθεση των υπηρεσιών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που είναι αρμόδιες για τον καθορισμό των λεπτομερειών εφαρμογής της κρατικής ενίσχυσης ήσσονος σημασίας (de minimis» στον γεωργικό τομέα) κάθε πληροφορία σχετική με την πορεία εφαρμογής της κρατικής ενίσχυσης ήσσονος σημασίας (de minimis» στον γεωργικό τομέα) της παρούσας. Στο πλαίσιο αυτό ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε μεριμνά για την δημιουργία των κατάλληλων εκτυπωτικών που θα αντλούν κατά περίπτωση τις απαραίτητες πληροφορίες από τις βάσεις δεδομένων.
8. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ οφείλει να ενημερώνει το Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας για την εξέταση κρατικών ενισχύσεων στον τομέα της γεωργίας.
9. Σε περίπτωση εκ των υστέρων διαπίστωσης υπέρβασης του ανώτατου ορίου (παρ. 2, άρθρο 3 του Καν. (ΕΕ) αριθ. 1407/2013) συνεπεία υπέρβασης του ποσού η αρμόδια υπηρεσία φροντίζει για την ανάκτηση της χορηγηθείσας ενίσχυσης στο σύνολό της στο δικαιούχο, έντοκα με βάση το επιτόκιο ανάκτησης της ΕΕ από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεσή τους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
10. Τα αρχεία που αφορούν μεμονωμένες ενισχύσεις χορηγούμενες στο πλαίσιο της παρούσας απόφασης και αποδεικνύουν την πλήρωση των όρων του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1407/2013 διατηρούνται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τουλάχιστον 10 έτη από την ημερομηνία κατά την οποία χορηγήθηκε η τελευταία ενίσχυση.