Μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση για τις αλλαγές των συνηθειών των Γερμανών στην αγορά λαχανικών με στοιχεία μέχρι και τον περασμένο Οκτώβριο δημοσίευσε η γερμανική εταιρεία ερευνών της αγοράς AMI. Σύμφωνα με αυτή, οι ανησυχίες του Γερμανού καταναλωτή έχουν αλλάξει δραματικά: Ο πληθωρισμός μετακινήθηκε από το νούμερο 10 στο νούμερο 1 στην κατάταξη των δυσάρεστων παραγόντων από το 2015 έως σήμερα. «Τα γερμανικά νοικοκυριά βλέπουν τους εαυτούς τους ως φτωχότερους» και ως εκ τούτου αλλάζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Ποντάρουν περισσότερο στις προσφορές, τις ιδιωτικές ετικέτες και τις εκπτώσεις και λιγότερο στα προϊόντα που θεωρούνται «πολυτέλεια», όπως στην περίπτωση των σπαραγγιών, που καταγράφουν «1/4 λιγότερες πωλήσεις».
Τα discount συγκεντρώνουν την αγορά βιολογικών
Υπό τις παραπάνω συνθήκες, ένα περισσότερο από εντυπωσιακό γεγονός είναι η στασιμότητα της βιολογικής κατανάλωσης, η οποία «σώζεται» μόνο στην περίπτωση των εκπτωτικών καταστημάτων, όπου οι πωλήσεις αυξάνονται. Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά στην ανάλυση της AM, «τα super market και τα hyper market δυσκολεύονται πλέον να διαφοροποιηθούν από τα εκπτωτικά καταστήματα (discount)».
Η αξία των βιολογικών προϊόντων δεν αυξάνεται πλέον. Στην πραγματικότητα, το ποσοστό των δαπανών για βιολογικά λαχανικά μειώθηκε κατά 2,6% από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο. Όσον αφορά τις συνολικές δαπάνες για λαχανικά, τα βιολογικά προϊόντα αντιπροσώπευαν το 13,1% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με το 15,7% τον Ιανουάριο.
Αλλά ενώ οι πωλήσεις λαχανικών είναι μειωμένες σε όλο το λιανεμπόριο (-8% στα λαχανικά ολοκληρωμένης διαχείρισης και -5,4% στα βιολογικά μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2022), ταυτόχρονα βλέπουμε να συγκεντρώνονται η διακίνηση των βιολογικών στα εκπτωτικά καταστήματα. Συγκεκριμένα, τα discount markets αύξησαν τις πωλήσεις σε αυτήν την κατηγορία +8% στον όγκο και +8,7% σε αξία.
Παρόλο που τα κολοκυθάκια αντιπροσωπεύουν την υψηλότερη δαπάνη αγοράς βιολογικών προϊόντων, οι τομάτες εξακολουθούν να είναι το προϊόν που καταλαμβάνει τον μεγαλύτερο χώρο στο βιολογικό καλάθι αγορών στη Γερμανία. Ακολουθούν τα αγγούρια, οι πιπεριές και, αρκετά πιο πίσω, τα κολοκυθάκια.
To 23% δεν μπορεί να αγοράσει λαχανικά
Κατά μέσο όρο, το κόστος του γερμανικού καλαθιού αγορών έχει ακριβύνει κατά 22,5% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, αλλά τα λαχανικά είναι αυτά που έχουν υποστεί τη μεγαλύτερη αύξηση από τον πληθωρισμό, με αύξηση τιμών σχεδόν 27%. Η παραπάνω εξέλιξη έχει οδηγήσει σχεδόν το 23% των ερωτηθέντων από την AMI να δηλώσει ότι «δεν μπορεί να αγοράσει σχεδόν τίποτα».
Η αποχή από την αγορά premium προϊόντων είναι μια αναγκαστική επιλογή για τους περισσότερους από αυτούς. Ωστόσο, υπάρχουν κατηγορίες της αγοράς που δεν επηρεάζονται. «Η πρώτη αίσθηση ήταν ότι τα σνακ θα δυσκολευτούν περισσότερο λόγω της τιμής, αλλά αυτό δεν ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις. Υπάρχουν πιστοί καταναλωτές που συνεχίζουν να τα αγοράζουν για λόγους υγείας. Είναι υγιεινές εναλλακτικές λύσεις σε σχέση με άλλα προϊόντα», καταγράφει η έκθεση της AMI. Ηθικά ζητήματα όπως η κλιματική ουδετερότητα και η βιωσιμότητα εξακολουθούν να παίζουν ρόλο στα κίνητρα αγοράς λαχανικών.
Φ.Κ.