Ιδιαίτερη βαρύτητα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δίνει η ΑΒ Βασιλόπουλος, όπως φαίνεται από την κίνηση της αλυσίδας να συστήσει νέο τμήμα με αντικείμενο την αποκλειστική διαχείριση των συγκεκριμένων προϊόντων. Η δεύτερη μεγαλύτερη – βάσει τζίρου – αλυσίδα στη χώρα, προχώρησε στην υιοθέτηση του νέου μοντέλου λειτουργίας της, πραγματοποιώντας σειρά αλλαγών οι οποίες τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Αυγούστου. Η επιλογή να δώσει περισσότερο χώρο στην ιδιωτική ετικέτα δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαία, τη στιγμή που η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων αναπτύσσεται διαρκώς το τελευταίο διάστημα σε πωλήσεις, καθώς αρκετοί καταναλωτές αναζητούν χαμηλότερες τιμές στα συγκεκριμένα μη επώνυμα προϊόντα των αλυσίδων.
Εκτιμάται μάλιστα από πηγές της αγοράς ότι θα προστεθούν και νέοι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας από τη μητρική εταιρεία, όχι με το σήμα ιδιωτικής ετικέτας της ΑΒ Βασιλόπουλος όπως ήταν για παράδειγμα η ετικέτα προϊόντων “ΑΒ Επιλογή”. Πρόσφατα η μητρική Ahold Delhaize κεντρικοποίησε μεγάλες κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κάτω από την ίδια – διεθνή – μάρκα σε τέσσερις χώρες. Αυτό συνέβη σε Ρουμανία, Ελλάδα, Σερβία και Τσεχία. Για παράδειγμα σε προϊόντα όπως το ηλιέλαιο δεν θα διατίθεται προϊόν με ετικέτα της ΑΒ Βασιλόπουλος αλλά με κοινή μάρκα του συγκεκριμένου προϊόντος που κυκλοφορεί στις τέσσερις αυτές χώρες. Με την κεντρικοποίηση αυτή επιτυγχάνεται ταυτόχρονα η μείωση του κόστους σε αντίθεση με την περίπτωση όπου θα παράγονταν προϊόντικές κατηγορίες ιδιωτικής ετικέτας για κάθε χώρα από αυτές ξεχωριστά.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος διαθέτει στα ράφια της 3.376 κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας με τις μάρκες 365, ΑΒ, ΑΒ Επιλογή και τη μάρκα Gustona που είναι η διεθνής μάρκα που αναφέραμε προηγουμένως για τις τέσσερις χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.
Κέρδισε έδαφος η ιδιωτική ετικέτα – Χάνουν τα επώνυμα προϊόντα
Eίναι χαρακτηριστική η πρόσφατη αποτύπωση της εταιρείας ερευνών αγοράς, Circana, η οποία δείχνει ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αύξησαν κατά 2 μονάδες τη συμμετοχή τους στο τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών που πωλούν τα σούπερ μάρκετ, φτάνοντας από το 24,3 το 2020, στο 26,3 τον Ιούνιο του 2023. Αντίστροφη είναι η εικόνα στα επώνυμα προϊόντα, όπου η συμμετοχή τους στο τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών μειώθηκε επίσης μεριδιακά κατά 2 μονάδες από τις 75,7 του 2020 σε 73,7 τον Ιούνιο του 2023, γεγονός που σημαίνει ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν μερίδιο από τα επώνυμα και επομένως η εξέλιξη αυτή δικαιολογεί -εκτός των άλλων- και την απόφαση της ΑΒ Βασιλόπουλος να συστήσει αυτόνομο τμήμα για την ιδιωτική ετικέτα. Σημειώνεται ότι με βάση τα ίδια στοιχεία, στην κατηγορία των τροφίμων οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είχαν μερίδιο πωλήσεων 24,3 μονάδες, ενώ τον Ιούνιο του 2023 έφτασαν στις 26,5. Η μεγαλύτερη μεταβολή παρατηρείται στα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης όπου το μερίδιό τους από 17,3 μονάδες το 2021 έφτασε τον Ιούνιο που πέρασε στις 22,1, ενώ σε ό,τι αφορά τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού από τις 22,7 μονάδες το 2021, τον φετινό Ιούνιο έφτασε στις 26,6.
Συνενώσεις τμημάτων στον τομέα αγορών για μείωση κόστους
Ως προς την ΑΒ Βασιλόπουλος, οι αλλαγές δεν περιορίστηκαν μόνο στη σύσταση του νέου τμήματος για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά επεκτάθηκαν και σε αλλαγές στη διεύθυνση αγορών, ενοποιώντας τον τομέα του category με αυτόν του sourcing στον τομέα αλλοιώσιμων και φρέσκων τροφίμων. Σκοπός μέσα από τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία είναι η περαιτέρω μείωση κόστους, ενώ ταυτόχρονα από τις δύο διευθύνσεις που συνενώθηκαν θα υπάρξουν και απομακρύνσεις στελεχών. Η αλλαγή αυτή ωστόσο θεωρείται ότι συνδέεται επίσης και με τη βαρύτητα που δίνεται στην ιδιωτική ετικέτα.
Με τις νέες αλλαγές που τέθηκαν σε εφαρμογή από 1η Αυγούστου, ο Ανδρέας Καταχιανός είναι ο buying director για τα Αλλοιώσιμα και Φρέσκα Τρόφιμα, ο Παναγιώτης Πασχάλης senior category manager για τυροκομικά και αλλαντικά και οι Ιωάννης Καράμπελας-Αλέξανδρος Πεπόνης, είναι οι δύο category managers για τα αλλαντικά.
Πηγή:Capital.gr